Beterhout " Omgeving " Oorsprong » Indonesië
Het hout uit Indonesië
Er is nauwelijks een land ter wereld waar de vernietiging van het regenwoud sneller gaat dan in Indonesië. Alleen duurzaam bosbeheer kan de ontwikkeling vertragen, de biodiversiteit behouden en bossen op lange termijn beschermen. Ons teak uit Java levert hier een bijdrage aan.
De plantage en de houtzagerij
Op Java groeien al eeuwenlang teakbomen op grote percelen met extensieve aanplant. De resulterende teakplantages zijn vergelijkbaar met onze inheemse bossen en bieden een veilige habitat voor tal van dier- en plantensoorten. Want iets meer dan een kwart van het hele bosgebied is aangewezen als beschermd gebied. Dankzij zorgvuldig commercieel gebruik zijn de bossen tot nu toe gespaard gebleven van vernietiging door de landbouw.
Jombang ligt ten zuidwesten van de havenstad Surabaya in het oosten van het grootste Indonesische eiland Java. In de zagerij worden de teakbomen uit de grote herbebossingsgebieden in Oost-Java verwerkt tot vlonderplanken.
Teak uit Java geniet een uitstekende reputatie over de hele wereld omdat de klimatologische omstandigheden ideaal zijn voor de boom. Het teak groeit bijzonder langzaam en bereikt een hoge dichtheid en oliegehalte.
Teak snijplanken
De certificering
Wij importeren alleen vlonderplanken van duurzame herbebossing uit Indonesië. Een verdringing door industriële landbouw wordt zo een halt toegeroepen.
- De Systeemverifikasi Lealitas Kayu – SVLK Naast legale herkomst zet het bedrijf zich ook in voor criteria voor duurzaam en sociaal bosbeheer voor houtexport vanuit Indonesië.
- de Wereldwijd bos- en handelsnetwerk het WWF ondersteunt boseigenaren en zagerijen bij het naleven van duurzaam bosbeheer en -productie.
- De Europese coalitie voor duurzaam tropisch hout bevordert de marketing van duurzaam geproduceerd tropisch hout in Europa.
De stad
Het verwerkte teak wordt vanuit Jombang naar Surabaya, de hoofdstad van de regio Oost-Java, vervoerd.
Surabaya is met 2,6 miljoen inwoners de op één na grootste stad van Indonesië en heeft met Tanjung Perak de belangrijkste haven van de regio. Van hieruit worden voornamelijk suiker, tabak en koffie geëxporteerd. Maar van hieruit wordt ons teak ook naar Europa verscheept. Onder Nederlands, Brits en Japans bewind was de stad van weinig belang. Pas sinds de onafhankelijkheid in het midden van de 20e eeuw heeft de stad zich ontwikkeld tot de op één na belangrijkste metropool van Indonesië.
Surabaya in Indonesië
eiland in Indonesië
Het land
Met ongeveer 240 miljoen inwoners is Indonesië het vierde meest bevolkte land ter wereld. Het landoppervlak is verspreid over meer dan 17.000 eilanden, met prachtige stranden, talloze vulkanen en een diverse flora en fauna. De helft van de bevolking woont op het grootste eiland van Java, waar de hoofdstad Jakarta ligt. Naast Java zijn Sumatra, Borneo en Sulawesi belangrijke hoofdeilanden van de staat en is Bali een populaire vakantiebestemming.
Indonesië is nog steeds een van de grootste regenwoudgebieden ter wereld. De productie van palmolie is de afgelopen jaren echter enorm toegenomen en vormt een steeds grotere bedreiging voor de oerbossen. Met een jaarlijkse productie van ongeveer 45 miljoen ton is Indonesië het belangrijkste teeltland voor palmolie en beslaat 2/3 van het wereldtotaal. Hiervoor is nu ruim 11 miljoen hectare grond nodig.
De weg van het hout
Bossen in Oost-Java
De teakbossen op Java werden al onder Nederlands bewind aangeplant. De uitgestrekte bosgebieden behoren tot 's werelds grootste en oudste teeltgebieden voor teakhout. De bomenpopulatie wordt behouden door constante herbebossing.
Zagerij in Jombang
De gekapte teakbomen worden naar de zagerij in Jombang gebracht. In de moderne productie worden niet alleen vlonderplanken, maar ook gelamineerde houten panelen, massief houten vloerdelen en parket geproduceerd voor de wereldmarkt. Naast Europa en Noord-Amerika is er vooral in Japan vraag naar teak uit Java.
Containerschip
Het teakhout reist per containerschip van Surabaya, via Singapore door de Indische Oceaan en het Suezkanaal naar Europa. De overtocht naar Rotterdam duurt ongeveer 21 dagen.
Ons warenhuis
Een binnenvaartschip of vrachtwagen vervoert de container naar ons magazijn in Drolshagen in het Sauerland.
De CO2-voetafdruk
De container met 1.000 vierkante meter vlonderplanken uit Indonesië heeft een afstand van ca. 17.645 kilometer bedekt. 1.636 kilogram Co2 werden naar evenredigheid uitgestoten door containerschip, binnenschip en vrachtwagen onderweg. Deze Co2-uitstoot wordt gecompenseerd door een Herbebossingsproject in Indonesië weer gecompenseerd.
Ons hout uit Indonesië
vanaf 25,35 €
vanaf 220,00 € m²
vanaf 230,00 € m²
vanaf 3,60 €
Teakhouten vlonders, FSC 100%
Prijs vanaf: € 130,- per m2, weerstandsklasse: 1
Voordelen: ✓ Beste duurzaamheid en maatvastheid ✓ Laagste risico op scheuren en splinters
Tegens: ✗ relatief duur ✗ niet erg lange planken
Tip: Terrasplanken tegen elkaar leggen.
vanaf 6,65 €
Teakhouten vlonders, FSC 100%
Prijs vanaf: € 130,- per m2, weerstandsklasse: 1
Voordelen: ✓ Beste duurzaamheid en maatvastheid ✓ Laagste risico op scheuren en splinters
Tegens: ✗ relatief duur ✗ niet erg lange planken
Tip: Terrasplanken tegen elkaar leggen.
vanaf 3,60 €
vanaf 6,65 €
Onze duurzaamheid
Concept
Duurzame bosbouw
eerlijke productie
Klimaatneutrale scheepvaart
Directe verkoop
Projecten
Herbebossing in Kenia
Herbebossing in Indonesië
Herbebossing in Brazilië
Herbebossing in het Amazonegebied
Kustbescherming in Bolivia
Inheemse eigendomsrechten
Agroforestry in Indonesië
Herbebossing in Colombia
Herbebossing in de Andes
Herbebossing in Bolivia
Oorsprong
Bolivien
Brazilië
Indonesië
Peru
Vietnam