Ons hout uit Bolivia
Ons Garapa-hout en Cumaru-balken komen uit de Boliviaanse regio Santa Cruz en dragen het FSC® 100%-certificaat voor verantwoord bosbeheer. Garapa heeft een egale, lichte kleurstructuur, wordt iets donkerder in de zon en is zeer slijtvast.
Het bos
Het departement Santa Cruz strekt zich uit van de Cordillera Oriental aan de oostelijke rand van de Andes tot de vlakke laaglanden van het Amazonebekken en de Gran Chaco. Santa Cruz grenst in het oosten aan Brazilië en in het zuidoosten aan Paraguay.
Het klimaat is tropisch met een regenseizoen in de zomer. Koude zuidelijke winden van polaire oorsprong (Surazos) kunnen kortdurende koudegolf veroorzaken, vooral in de winter. De vegetatie in de laaglanden varieert van het tropische regenwoud in het vochtige noorden van het departement tot vochtige bossen en natte savannes tot droge bossen in het droge Gran Chaco.
Ons hout levert een belangrijke bijdrage aan het behoud van het tropisch regenwoud in de regio. Want de afgelopen jaren zijn de waardevolle bosecosystemen dubbel bedreigd; aan de ene kant hebben aanhoudende droogte, hoge temperaturen en wind herhaaldelijk branden aangewakkerd. Aan de andere kant worden elk jaar bosgebieden platgebrand, gerund door lokale boeren voor zelfvoorzienende landbouw, maar ernstiger door grote landbouwbedrijven die grasland nodig hebben voor vee.
Garapa vlonderplanken
Het certificaat en de certificeerders
We importeren alleen hout uit Bolivia dat FSC®®-gecertificeerd is. Dit zorgt voor verantwoord bosbeheer en een voorbeeldfunctie tegen illegale mest.
- Het certificaat van Forest Stewardship Council (FSC®®) stelt de strengste internationale normen voor verantwoord bosbeheer.
- De certificeringsorganisatie Rainforest Alliance controleert bossen en zagerijen op naleving van duurzame principes.
- de Wereldwijd bos- en handelsnetwerk het WWF ondersteunt boseigenaren en zagerijen bij de omschakeling naar duurzaam bosbeheer en -productie.
- De Europese coalitie voor duurzaam tropisch hout bevordert de marketing van duurzaam geproduceerd tropisch hout in Europa.
De stad
Het hout wordt verwerkt in een zagerij in El Alto. De stad met iets meer dan 800.000 inwoners ligt net ten westen van La Paz, waar het tot 1985 deel van uitmaakte. De twee steden zijn met elkaar verbonden door 's werelds grootste stedelijke kabelbaannetwerk, een efficiënte en duurzame vorm van mobiliteit.
El Alto is de tweede grootste stad van Bolivia, na Santa Cruz en voor La Paz en Cochabamba. Samen met de regeringszetel La Paz vormt het de dichtstbevolkte agglomeratie van Bolivia. In El Alto bevinden zich tal van industriële fabrieken en de hoogste internationale luchthaven ter wereld.
Stad van El Alto in Bolivia
Bergpas in Bolivia
Het land
Bolivia is een geheel door land omgeven land in Zuid-Amerika, begrensd door Peru en Chili in het westen, Argentinië en Paraguay in het zuiden, en Brazilië in het oosten en noorden.
Iets meer dan 50% van de bevolking behoort tot inheemse volkeren (Spaanse indígenas) van de Zuid-Amerikaanse Indianen, en ruim 30% van de bevolking is mestiezen. De rest van de inwoners van het land zijn "blanken", voornamelijk afstammelingen van de verschillende immigratiegolven uit Europa tot na de Tweede Wereldoorlog, afstammelingen van Afrikaanse slaven, voornamelijk uit Angola, en immigranten uit Japan en China.
Bolivia is een fascinerende reisbestemming met unieke landschappen en een kleurrijke cultuur die nog sterk beïnvloed is door de tradities van de inheemse bevolking.
De weg van het hout
Bossen in Santa Cruz
Garapa- en Cumaru-bomen worden duurzaam geoogst in de gecertificeerde concessies in Santa Cruz.
Zagerij in El Alto
De gekapte bomen worden vervoerd naar de zagerij in El Alto. Hier vindt het drogen en verwerken plaats. Van daaruit gaat het per vrachtwagen naar de haven van Arica in Chili.
Containerschip
In een container past zo'n 1.000 vierkante meter terrasplanken. Ze reizen over de Atlantische Oceaan in een containerschip. De overtocht naar Rotterdam duurt ongeveer 24 dagen.
Ons warenhuis
Het hout legt vervolgens de laatste kilometers per vrachtwagen af naar ons magazijn in Sauerland.
De CO2-voetafdruk
De container met 1.000 vierkante meter vlonderplanken uit Bolivia heeft een rek van 13.300 kilometer bedekt. 2.074 kilogram Co2 werden naar evenredigheid uitgestoten door containerschip, binnenschip en vrachtwagen onderweg. Deze Co2-uitstoot wordt gecompenseerd door een Herbebossingsproject in Indonesië weer gecompenseerd.
Ons hout uit Bolivia
vanaf 9,15 €
vanaf 175,00 € m²
vanaf 9,10 €
Garapa vlonderplanken, FSC 100%
Prijs vanaf: € 65,- per m2, weerstandsklasse: 1-2
Voordelen: ✓ glad oppervlak ✓ homogene, lichte kleur
Tegens: ✗ Stoffen die ijzer bevatten leiden tot verkleuring ✗ Losgeschroefd heeft de neiging krom te trekken
Tip: Terrasreiniging verwijdert verkleuringen en
Professionele tussentijdse opslag voorkomt vertraging.
vanaf 9,80 €
Garapa vlonderplanken, FSC 100%
Prijs vanaf: € 65,- per m2, weerstandsklasse: 1-2
Voordelen: ✓ glad oppervlak ✓ homogene, lichte kleur
Tegens: ✗ Stoffen die ijzer bevatten leiden tot verkleuring ✗ Losgeschroefd heeft de neiging krom te trekken
Tip: Terrasreiniging verwijdert verkleuringen en
Professionele tussentijdse opslag voorkomt vertraging.
vanaf 170,00 € m²
Onze duurzaamheid
Concept
Duurzame bosbouw
eerlijke productie
Klimaatneutrale scheepvaart
Directe verkoop
Projecten
Herbebossing in Kenia
Herbebossing in Indonesië
Herbebossing in Brazilië
Herbebossing in het Amazonegebied
Kustbescherming in Bolivia
Inheemse eigendomsrechten
Agroforestry in Indonesië
Herbebossing in Colombia
Herbebossing in de Andes
Herbebossing in Bolivia
Oorsprong
Bolivien
Brazilië
Indonesië
Peru
Vietnam